Phuket -
Leiders uit de particuliere sector in Phuket hebben hun steun uitgesproken voor het recente besluit van de overheid om de regeling voor een visumvrij verblijf van 60 dagen voor 93 landen af te schaffen en in plaats daarvan terug te keren naar landspecifieke regels die over het algemeen een verblijf van ongeveer 30 dagen toestaan.
Ons vorige verhaal:
Nu voor de update:
Phumikit Raktaengam, voorzitter van de Stichting voor Duurzame Toerismeontwikkeling, legde uit dat het kabinetsbesluit volgde op maandenlang overleg met toeristische ondernemers. "De huidige verblijfsperiode van 30 dagen is al voldoende", zei hij, en merkte op dat investeerders en zakenmensen nog steeds toegang hebben tot de juiste visumprocedures.
Raktaengam erkende dat de verandering het aantal toeristen in Phuket zou kunnen verminderen, met name uit het Midden-Oosten en India, maar betoogde dat de impact beheersbaar zou zijn. "Hoewel het aantal aankomsten uit India en Kazachstan mogelijk zal dalen, is het algehele effect op het toerisme niet ernstig. Bestemmingen voor langeafstandsvluchten zoals Australië blijven stabiel dankzij boekingen die al van tevoren zijn gemaakt", voegde hij eraan toe.
Lokale ondernemers in Phuket hadden uiteenlopende meningen over de beleidswijziging, maar waren het er grotendeels mee eens. Velen verwelkomden de maatregel als een manier om bezoekers met een hoger bestedingsvermogen aan te trekken en de toestroom van toeristen die langer blijven en minder bijdragen aan de economie te verminderen. Ze benadrukten ook het belang van het tegengaan van illegale arbeid en bedrijven die via tussenpersonen opereren en lokale ondernemingen ondermijnen, en het voorkomen dat Thailand een veilige haven wordt voor criminele groeperingen.
Hoewel het directe effect een lichte terugval ten opzichte van vorig jaar kan zijn, zijn vertegenwoordigers uit de particuliere sector van mening dat de voordelen op lange termijn, zoals een betere bezoekerskwaliteit en strenger toezicht, opwegen tegen de verliezen op korte termijn.




